Single Pot Still Irish Whiskey Tasteing

image

Jag har mest sampels hemma men just Redbreast har jag både 12y och 15y varianten i hel flaska. Vid mitt besök i London i höstas så passade jag på att köpa med mig hem en flaska Powers John’s Lane och jag har tänkt mig en sittning med alla tre men det har dröjt till nu. Om Pot Stil har jag skrivit tidigare och även vad jag tyckte om Redbreast 15y men idag gällde det tre SPS sida vid sida. Hustrun hade haft vänligheten att hälla upp så hela provningen kunde genomföras halvblint.

Redbreast 12 är ljust bärnstensfärgad med mycket sötma i aromen och smaken. Fyllig kropp även om smaken känns aningen enkel med en del  ekfatskaraktär. 79 poäng kom den upp till idag, kanske konkurrensen var för hög.

Redbreast 15y är även den ljust bärnsten med breda, långsamma tårar som glider nerför glasets kant. Ibland pratas det väldigt mycket att den ska vara bärig men jag hittar mest sötma, säd och oljighet. Be mig inte förklara hur oljighet luktar men munkänslan är definitvt oljig och det är en av de mera framträdande känslorna i RB 15. Mjuk, härlig, följsam whiskey som bjuder på fruktighet och lätt kryddighet som blir starkare i eftersmaken. 80 poäng plockade den hem idag och det är lite in underkant. Jag vet att jag sänkte den för jag inte gillade gräsigheten i eftersmaken. Typiskt irländskt men det är inte varje dag som jag gillar det.

Powers John’s Lane är, rätt gissat, ljust bärnstensfärgad. Jag hade inte kunnat sära på dessa tre bara genom att titta på dem. Den har liknande sötma som de andra två men mera fruktigt, päron i aromen. När man spädde den framkom det viss kryddighet. Den stora skillnaden var att John’s Lane känns som om den har mera kraft i sig snarare än mera smakvariation. Det vore intressant att veta om det skiljer sig något i maltkompositionen eller om det bara är utskärningen av hjärtat som variera. Smaken är mera kryddig än fruktig även om fruktigheten finns även här. Den har inget av det vegitativa som finns i Redbreast så något annorlunda har de sannerligen gjort. Oljigt torr munkänsla är det lilla minus jag har hos den. Hela 87 poäng gav jag den vilket kanske även det är väl försiktigt.

Kommentera

