Hazelburns 8 years, Springbank Society och SMWS Auchentoshan 5.21

Hazelburns är ett av Springbankdestilleriets tre olika destilat. Det är trippel destilerat och lät till karaktären och ska knyta an till låglandswhiskyns beskrivna karaktär.

Färgen är gyllenegul och en lätt, undanflyende maltig arom som domineras av vanill, äpplen och citrus möter upp.
Den medelfylliga kroppen har en söt, nötig gräddighet och eftersmaken tar fram mera fruktighet och det är en delikat, lätt avslutning på den som jag gillar. 83 poäng.

Auchentoshan är något som jag inte riktigt har fastnat för innan. Nu prövade jag ytterligare en av SMWS buteljeringar och det är verkligen tur att man ibland kastar sina gamla sanningar åt sidan och prövar igen. Här blev jag glatt överraskad.

Färgen är riktigt tunn, vittvin och riktigt ljus. Långsamma tårar skvallrar om att den kanske inte är så tunn i smaken som jag förväntar mig. Väldigt tillknäppt i aromen, vanilj och ektoner. Luktar whisky mer än något annat. Smaken både lyfter whiskyn och lurar mig. Okomplicerad och enkel men fyllig och väl avrundad. Ekig bas med mandelmassa. Gör verkligen skäl för Fresh and delicate med sin citrus, jordgubbskaraktär och sin lätt bubbliga munkänsla. Detta smakade inte alls som jag hade trott, mycket mera rundhet, fylligare, aningen enkelt kanske men inte illa. Har en ekig bas, bygger upp med mandelmassa. Eftersmaken är betydligt torrare. De 76 poäng jag gav den måste nog ses i ljuset av min fördom för Auchentoshan. Säkerligen dags att göra återbesök hos deras standardbuteljeringar och pröva igen.

Kommentera

