Att bygga sitt varumärken

Jag är lärare och har aldrig skaffat mig några djupare kunskaper om försäljning, marknadsstrategier eller annat som säkerligen är oveärdeligt om man ska driva ett företag. Jag har däremot funderat en hel del över det här med varumärkesbyggande på senare tid. Det är verkligen intressant att se vad man vill nå ut med för budskap. I Sverige startas det en dryg handfull nya whiskydestillerier och drösavis med nya bryggerier. Alla dessa skapar sig en profil, mer eller mindre medvetet och riktar sig mot olika målgrupper. Ett tydligt exempel är Slottskällans byte från sina ritade/monokromt fotograferade lite spretiga men enligt mig charmiga etiketter till de stilrena, gemensamma som skulle tilltala en mera exklusiv publik och breda plats på finresturanger. Etiketterna liknade varandra och hade samma form och ändrade bara färg beroende på sort. Man kände därför fort igen en Slottskällansöl i hyllan. De senare är enligt mig betydligt tråkigare men tilltalar andra betydligt mera. St Eriks är ett annat exempel. De vill gärna anspela på traditionella värden och har skapat gameldags etiketter som anknyter till varumärkets ursprung med flera medaljer på. Skappar en viss skeptism hos mig men passar bra in på varumärkesbyggandet för St Eriks.

Vissa saker fungerar i vissa grupper/kulturer/länder medan det kanske inte alls träffar rätt på andra ställen. Jag tänker på Ardbegs satsning för att, tja, jag vet faktiskt inte riktigt vad de har tänkt sig med sina Ardbeg Land Girls. Jag tycker nog att man gärna kan hedra de kvinnor som tog hand om lantbruket när männen gick ut i kriget men jag tror inte att de känner sig hedrade av varken bildspråk eller den fortsatta tonen i texten. Det känns lite mossigt enligt mig men så är jag kanske inte målbilden. (Se bilden och läs texten)

Vilka stora varumärken har vi inom alkoholdryckerna? Bjässar som Carlsberg, Fuller’s, Famous Grouse, Chivas eller Diageoägda Johnnie Walker både satsar och vaktar hårt på sitt varumärke. Det senare är lite spännande ur varumärkessynvinkeln. Diageo gör knappast något för att synas i eget namn utan har valt ut lämpliga produkter att marknadsföra. Exempelvis har de inte fått en egen sida på den svenskspråkiga Wikipedian. Ingen har helt enkelt orkat bry sig medan deras olika varumärken finns med i betydligt större utsträckning.

Vilka varumärkes byggande åtgärder tilltalar mig då? Jag listar några av mina favoriter, vilka är era?

Utan inbördes ordning

Laphroaig, att man får en kvadratfot land som är en egen och inte minnst de lyriska beskrivningarna om hur de lånar ut regnkläder, stövlar och inte minst ankaret med tanke på vädret om man vill gå och titta på sin mark. Dessutom får man ta ut hyra i form av en dram per år.

Red Stripe, underbara reklamfilmer för Horray Beer. Jag brukar säga att jag inte direkt vet att jag faller för reklam men den här har jag fallit för definitivt. Så hårt att jag faktiskt köper ölen någon gång per år. Kolla på dessa

http://www.youtube.com/watch?v=BfGkhhm4vXw

http://www.youtube.com/watch?v=FxDzFQ0AmLo&feature=related

S.H. Bensons reklamarbete från 30 och 40-talet för Guinness räkning håller ännu. Jag älskar mina glas med djurbilder på. Guinness for Strenght

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pripps Blå med sina vackra skärgårdsbilder och ljuvligt motljus i all ära men denna snutt charmade mig betydligt mera. Underbart att youtube finns så man kan återuppliva gamla minnen. Men nej, inte ens denna reklamen kan få mig att frivilligt köpa Pripps Blå, blir jag bjuden så slinker den obehindrat ner, det är liksom det som är problemet. http://www.youtube.com/watch?v=4tas6vQ0o9Y

Knappast mig som målgrupp men jag gillar hur man driver med klicheerna. http://www.youtube.com/watch?v=x76EpIUPLpI&feature=related

På tal om målgrupp, en avslutningsfilm för de som kan teckenspråk.

http://www.youtube.com/watch?v=k8ftqNmyxwI

Sedan har vi schystasde, klatsigaste sloganen, ”Worth waiting for” även om jag gärna använder den för en öl och saker för den delen också så tror jag att många förknippar den med Carlsberg. På tal om danska ölmärken, vart tog Tuborggubben vägen?

Kommentera

