England nästa!

Skål för Gröna Husets Ölsällskap

Jag fortsätter att berätta från vårt tioårsjubileum, eller hundraårsjubileum som Grannen överdrev det hela till här om dagen. Efter starten i Mössebergsparken med tysk öl så skulle vi dra oss ut mot Gudhems klosterruin. Jag hade halvvägs ut ungefär rekat fram en bra stopplats men dessvärre var detta bara en bra plats den dagen jag rekade. Blåsten tvingade oss att svänga ned på en vad vi gissade skulle vara en mindre använd framfartsväg vilket visade sig inte vara helt korrekt. Nästa led i vår resa var att mentalt besöka de brittiska öarna och återuppliva minnena av öl som man tyckte var god förr. Handen på hjärtat, öl som Kilkenny, Newcastle Brown Ale och Boddington känns inte alls lika smakrika och intressanta som förr. Min uppfattning av Guinness har ändrat sig men jag vill hävda att den fortfarande håller. Jag har inget emot en pint lite nu och då hur massproducerad den än är. Till dessa fyra hade jag även lagt till två kanonöl, Fuler’s ESB och Lancaster. De två är utmärkta exempel på överjästa, fruktiga, maltiga öl där humlen spelar andrahandsfiolen och balanserar ölen snarare än dominerar ölen. Mörkt kopparfärgade, kort efterbeska och båda två smakar bäst när man får dem från fat. Om det är miljön eller den verkliga kvaliten detta avspeglar vet jag inte. Båda två passar gott som ikoner för det gemytliga, drömska publiv som man ofattbbart ofta faktiskt finner i verkligheten om man letar runt lite på brittiska pubar.

Som komplement till detta spelade vi även Toad in the Hole. En perfekt pubkväll blandas enligt mig med lite traditionellt pubspel. Det kan vara dart, backgammon, shut-the-box eller varför inte Toad in the hole? Toad in the hole är ett spel med lite oklar bakgrund. Spelet finns i otaliga varianter världen över med olika historier som bakgrund till namnet. Här är en från Sydamerika. Spelet finns framförallt kvar runt Lewes, Sussex i södra England där det finns seriespel i tre divisioner på pubar runt staden. Toad in the Hole spelas av två lag. Lagen börjar med 31 poäng och man kastar fyra myntliknande metalldiskar. Dessa kastas mot en låda som har ett litet hål. Laget får en poäng för varje mynt som stannar uppe på lådan och två poäng om man träffar i lådan. Enkelt spel utan strategitänk, bästa laget vinner helt enkelt och väldigt roligt. Med några goda öl att dricka till så blir det en trevlig kväll utan farliga pilspetsar som kan träffa någon på illa valt ställe.

Jag tror att han missade att döma av kroppsspråket
En reaktion på ”England nästa!

Kommentera

