Blott Sverige svenska krusbär har

 

En del av det inköpta under resan.

Så sant det är sagt och hur mycket jag än gillar att vara ute och resa så är det lika skönt att komma hem igen. Efter drygt tre veckor på kontinenten så har det tagit ett par dagar att packa upp, vädra tält, bära in öl, vin och sprit från bilen, rensa upp lite i trädgårdsdjungeln, hälsa på hos släktingar så nu känns det bra att få krypa in på mitt kontor och börja blogga igen. Innan jag for var jag övertygad om att jag skulle ha en hel del från resan att beskriva och några inlägg blir det givetvis men för att beskriva det enkelt, ”Det ska inte pysa om en flaska calvados”. I Frankrike är det varmt, när man parkerar bilen springer temperaturen lätt upp till förtio grader eller kanske mera om solen ligger på. När man sedan på kvällen vill ha en calvados så pyser det om flaskan när man öppnar den. Köpte man välkyld öl i affären så hann den oftast gå upp i temperatur innan maten och på resturanger så blev det ofta att vi delade en karaff vin.

Istället blev det en del fransk öl hemköpt. Jag blev positivt överraskad av utbudet i vanliga matbutiker. Jag hade förväntat mig att hitta några enstaka spännande öl i norra delen av landet och kanske mest då från Belgien. I övrigt trodde jag att Kronenbourg och annan ljus lager skulle dominera i nära nog ensamt majestät. Tvärt om så hittade jag ett tjugotal icke-ljus lager på de flesta ställen. Koriskas butiker skyltade stort med öl från Pietra som vi har på bolaget samt Brasserie Ribella som är lite sämre enligt Ratebeer men som smakade utmärkt klart fesljumen, klockan tio på kvällen ihop med goda charkuterier, ostar och goda vänner. De senare ska man inte äta till kanske bör påpekas.

Flera av slotten i Loire hade egna öl, dock ej brygda av dem själva, och dessutom hittade man flera av de stora belgiska märkena. Chimay Blå, Leffe, Liefmans i olika varianter, Hoegaarden m.fl. Inte sällan fanns det dessutom öl från mindre bryggerier. Olika öl i varje butik helt enkelt. Jag köpte inte så många, en Ford Focus blir ganska välfylld även utan öl när man är på campingsemester med fru och tre barn och strandleksakerna hade högre prioritet denna gången. Dessutom var hemfärden planerad att ske genom Tyskland men där blev jag mera besviken. Under många år har jag handlat god öl i Remels. Remels är visserligen en liten stad men en hel del olika öl har man kunnat handla där. Nu är sortimentet utarmat om man inte är intresserad av olicka varianter av Beck’s eller liknande och dessutom måste man köpa ett sexpack av varje. En tråkig trend som dess bättre bröts när jag kom till Lübeck så jag fick hem en del förhoppningsvis goda tyska öl också.

Närmast nu ska jag sortera upp, planera lite provningar och njuta av en välfylld källare. Till gårdagens grillning fick det istället bli en mera lokalproducerad öl i form av Gustafs Finger, dels för att jag ville göra lite plats i källaren men mest för att jag inte klarade av att välja öl bland alla de andra.

Kommentera

