Saker jag av någon anledning inte skrev ett helt inlägg om

Funderingarna om vad som händer med Cooley och deras whiskysorter som The Tyrconnell, Connemara m.fl. har varit många sedan Jim Beam tog över. En dramatisk skillnad var att de nya ägarna ströp försäljningen av whisky till företag som sedan buteljerade den under eget namn. Slane Castles ägare Lord Henry reagerade kraftigt och tyckte det var mycket upprörande. Jim Beams skäl var att de hade räknat ut att lagren inte skulle räcka till deeras egna märken om försäljningen av dessa skulle öka som de har tänkt. Funderingarna gällde även museum/microdestilleriet Kilbeggan. Jim Beam väljer att ha kvar det men medan man satsar pengar för att renovera vattenhjulet men man väljer att lägga ner tunnbinderiet. Ett tragiskt beslut får man säga. Jim Beam säger att Cooley ska fortsätta komma med nya, innovativa saker. Hoppas de håller vad det lovar och inte bara satsar på Kilbeggan, blandwhiskyflaggskeppet hos Cooley.

Jag fick ett e-brev från Ola Passmark på Åbro. De har gjort en film om Bryggmästare Lennarth Anemyr. En trevlig film som inte avslöjar så mycket men som ställer en fråga. Hur menar han att Åbro tar ut svängarna? Trevlig film tycker jag att det var.

Jag ska hålla en trevlig provning i Falköping. Det är whiskyklubben Malt Angels som ska ha en grundläggande genomgång om hur maltwhisky tillverkas. Det är alltid roligt att få prata för folk som verkligen har valt att lyssna på mig. Om någon mera är intresserad att komma så går det bra. 250 kr + 100 kr för icke medlem är kostnaden. Om man sedan väljer att bli medlem får man tillbaka sina 100 kronor (tror jag). För detta får man tre timmars kunskapsinhämtning, provsmaka fyra sorters Benromach samt en öl och macka. Mera info…

Många gånger har jag känt hoppet tändas i mig när det gäller ölkulturen i Falköping men nu kanske det har börjat röra på sig. Dels har vi Pub 53 som både april och maj månad har haft fem nya sorters öl. Två torsdagar har det varit provning av månadens nyheter och det har fallit väl ut. Jag hoppas att det blir en fortsättning och även en utväckling av detta under hösten. Även Wrågården kommer att spotta upp sig när det gäller ölsortimentet. 6-8 sorter kommer de att ta hem utöver ”det vanliga” samt Qvänum Mat&Malts Havre Ale och nu Bisonbärsen med helt eget recept som bland annat innehåller råg. Det ska bli spännande att få smaka den. Vad det gäller de nya sorterna så har jag botaniserat idag och lämnat två förslag. Det ena innehåller nästan bara svenska öl och det andra är mera blandat. Jag återkommer när jag vet vilka nya sorter det blev.

Gotlands Whisky är äntligen igång. Nu i maj rann de första dropparna sprit ur pannorna som efter tre års lagring (minst antar jag) ska bli deras Isle of Lime. Otroligt roligt. Sverige har nu sju destillerier igång, två brännerier som lagrar delar av sin produktion på ekfat och minst ett till som gör det sporadiskt. Om fem år kan man sannerligen börja hålla provningar med enbart svenska whiskys.

Vissa ölsorter måste provas lite extra. Jag testade Falcon Raw ihop med ”vanliga” öldrickare. Johan på Portersteken hade en mycket roligare variant. Läsom hans test. Det måste jag pröva någon gång.

När det sedan gäller nya destillerier i Sverige så har jag bokat biljetterna till Stockholm för att fira nationaldagen ihop med människorna på Box. Det ska bli spännande och trevligt. Roger Melander är sannerligen en kunskapskälla att ösa ur samtidigt som han är underhållande att lyssna på.

Kommentera

