Thor, Highland Parks nya skapelse

Givetvis blir man lite misstänksam när något ser ut som Thor, Highland Parks nya whisky. Den släpps som nummer ett i en serie av fyra som ska ingå i Valhall Collection och som ersätter den mycket uppskattade Earl Magnus-serien. Den senare ingick i Highland Park-provningen jag deltog på vid Stockholmsmässan i höstas. Reaktionerna på t.ex. whiskyforum har inte låtit vänta på sig och själv är jag kluven. Är det bara bra whisky i flaskan eller bara reklamtrick för att sälja medioker whisky. Som uppföljare till Earl Magnus har den ju vissa förväntningar på sig. Själv gillar jag trä, vikingar och fornnordisk mytologi så jag skräms inte bort direkt av den men lite misstänksam blir man.
”Not for the faint hearted, only those brave enough to accept the challenge of Thor shall be rewarded with the ultimate experience; a whisky of divine power.” Highland Park själva skräder inte orden om den och man slår till med releaseparty i Stockholm den 16 februari. Lunch eller middag med Gerry Tosh och Martin Markvardsen. Måltiden ska vara vikingainspirerad och jag antar att man får en skvätt whisky eller kanske två för att ha något att jämföra med. Jag skulle gärna åka men för de pengarna det skulle kosta så försöker jag hellre att få tag på en flaska att köpa. Utformningen på flaskan ska givetvis påminna om Vikingarnas långskepp och hur de kom seglande över havet från Bergen till Orkney. Om det är något destilleri som kan slå an tonen med vikingar utan att gå för långt är det väl just HP. Både Orkney och Shetland har ett levande (norskt)kulturarv att vårda efter nära 400 år (tror jag att det var) som norskt lydrike. Jag tyckte kanske att Earl magnus-serien låg bättre till men man förstår att de vill rida vidare på den vågen och i slutändan är det innehållet som avgör om det lyckas eller inte. 1 mars lanseras den på Systembolaget för 1295 kr. Det finns lite tid kvar att fundera ännu.

 
Jag saxar signaturen paer från whiskyforum ”Hade spriten varit starkare så hade det ju varit ett bra Campingkit. Men 52% är lite för lågt för att funka bra som tändvätska, och då är det ju ingen vits med att ha massa ved… ” (jag gissar dock att flaskorna kommer att ha en brinnande åtgång den 1 mars.)

En reaktion på ”Thor, Highland Parks nya skapelse

Kommentera

