St Peter’s Winter Ale

För fem-sex år sedan kom det nya St Peter’s öl i parti och minut och jag tror att jag gillade de flesta men absolut inte deras Winter Ale. Året efter köpte jag den igen, jag hoppades på förändring men icke. Sedan dess tror jag knappt att jag har köpt den men nu ikväll när jag skulle sätta mig och planera en kommande ölresa till Suffolk så passade som hand i handsken att testa den igen. Jag fick den i julklapp av min svåger. När jag fick den funderade jag nästan på att ge den vidare men så blev den kvar i källaren. Vilken lycka, för detta var inte så illa som jag mindes det. Jag mindes lite platthet, aningen tråkig och med en kemikalisk ton samt lite för mycket syrlighet. Nära svart öl och ytterst liten arom. Lite syra har den fortfarande men det är absolut bara bra. Kryddig med lagom sötma för att passa in i min definition som julöl. Ingen doftbomb precis men härligt att sitta och sniffa på. Snarare mörkröd en svart i färgen. Smakerna var rundare och mjukare. Kanske skulle man ha lite mera beska. Jag undrar vad som har hänt, sedan tittade jag på flaskan. Den var från förra året och gick ut i oktober 2010. Hoppsan, så kan det gå när det inte är ordning på flaskorna. Jag gick ner och rotade lite i källaren till och hittade den flaska som jag fick i julklapp 2010 så jag måste ha fått en flaska redan året innan.

8 av 10 poäng.

 

Kommentera

