Ska man känna sig lurad eller helnöjd?

Till ett av mina bättre ölminne får man allt räkna ett par Duvelprovningar. För många år sedan testade vi Duvel vid olika temperaturer och en Duvel som har legat i frysen 2-2½ timme ger en mycket speciell munkänsla. En sensorisk upplevelse. Att sedan se hur Duvelen med stigande temperatur passade bättre och bättre till knäckebröd med väl lagrad hårdost var också fascinerande. Givetvis var vår Tripel Duvel provning (Här) 2008 en provning att komma ihåg av sensoriska skäl den med fast den erbjöd en annan dimension också. Bakgrunden med min Grannes fascination för Duvel, att hans särbo hade köat i Stockholm, att flaskan (Duvel Triple Hop) kom i ett så häftigt fodral samt inte minst, DEN KOMMER ALDRIG ATT BRYGGAS IGEN. Det senaste har ju visat sig helt fel. Men ska man nu känna sig lite lurad eller bara lycklig över de 900 flaskorna som kommer till Sverige. Borde man inte kunna lita på bryggerierna när de skriver jubileumsbrygd som aldrig kommer igen? Såklart vi kan. Duvel Triple Hop som brygdes då var och är fortfarande unik. Denna nybryggning som enligt Duvels hemsida kommer sig av ett vad med en Johan Madalijns som är ordförande i Lambikstoempers (Någon slags ölförening) han startade en Facebook grupp med namnet ”Wij willen Duvel Tripel Hop” Om den skulle ha 10 000 medlemmar innan den sista augusti skulle Moortgat brygga den igen. En knapp månad från den 25 mars då gruppen startades nåddes målet. En liten del av mig hoppas på att det blir en ny förpackning denna gång samt att jag kan få tag på en flaska eller två även denna gång. Som jag skrev förra gången, den är något bättre än sin reguljära broder och det säger inte lite. Så visst, unika öl i all ära men goda öl ska givetvis bryggas igen.

 

Advertisements

2 reaktioner på ”Ska man känna sig lurad eller helnöjd?

  1. Om jag ska middag hemma, vill ha något lite extra och betalar 189 kronor för 75 cl en gång så har jag inget problem med priset fast inte får man en 3 gånger bättre öl, det får man inte.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s