Slottskällans Höstlager samt Nils Oscar Brown Ale

Om en vecka ska jag hålla provning om våra microbryggerier och eftersom det var länge sedan jag varierade mig i innehållet ville jag uppdatera mig. Både Nils Oscar och Slottskällan har fått konkurrens samt kommit med en hel del nytt sedan jag skapade en provning med deras God Lager samt Pale Ale så kändes motiverat att sätta sig med hustrun som bisittare och studera Slottskällans Höstlager och Nils Oscar Brown Ale.

Höstlagern

En lätttillgänglig vackert bärnstensfärgad öl med hög hinkabilitet. Vackert skum som klättrade fint på glasets väggar för att sedan falla ned till en tunn skumrest. Vacker färg som sagt. Aromen är väldigt försiktig, inte minst i de lagerglas som jag valde att hälla upp i. Detta är inget sitta och sniffaöl direkt. Det jag hittar i aromen mest maltighet men det finns en del beska i smaken. Aningen för mycket beska för att ha bra balans men inte tillräckligt för att leva på humlekaraktären. En hel del restsötma och en tam eftersmak gör att detta blir en bra öl men ingen favorit. Skulle vara kul att testa den mot Mariestad Export. Jag tror att Mariestaden vinner faktiskt. Nu börjar jag kanske låta negativ men slutsummering, okej öl och given på en provning där man har folk med blandad bakgrund.

Nils Oscar Brown Ale

Här har jag lite större förväntningar. Jag har druckit några Brown Ale och jag tror mig gilla denna öltyp. Vissa skulle säkerligen kalla dessa öl för något sunkiga men denna har inte alls något sunkigt över sig. Säkerligen bidrar den höga kolsyran till detta men även jäsningen. Den håller kanske inte riktigt vad jag hade hoppats på. Lite fylligare, mera dov i smaken, mera tyngd i ölen hade jag önskat. Fast det är klart den ligger på blygsamma 4,6% och liknar därmed en mild mera så fast med väl mycket humle för typen. En något godare öl tycker jag nog men jag är inte riktigt lika säker på att den kommer med i provningen nästa torsdag. Tydliga drag av Nils Oscar i ölen.

Kommentera

