St Peter’s Cream Stout och Dragonhead Stout

Två brittiska stout. Stout förknippas med Irland här i Sverige och med all rätt tycker jag men om jag inte har missuppfattat det hela så fanns stouten kvar hos flera bryggare sedan de hade slutat med sin porter, alternativt bara säsongsbryggde den. Även Guinness bryggde porter fram till 1974 men idag förknippar vi bryggeriet uteslutande med stout. En del människor utan att ens notera skillnaden mellan deras olika varianter. Till ölen!

dragonheadDragonhead Stout (OrkneyBreweries)

Helt svart med kraftigt ljus skum. Jag inbillar mig säkert, med Orkneyassosiationerna i huvudet, men jag uppfattar lite torvighet i aromen. En stout ska vara lätt i kroppen, torr i smaken, enkel i smaken och rätt fram… allt detta är Dragonhead. På flaskan står det följande – ”A black stout which is brimming over with roast malt flavours, balanced with a complex hop blend. Really smooth with roasted aftertaste” Var de hittar sin complexa humleblandning vet jag inte. Snarare tvärt omm även där. Enkelt och rakt på sak. Eftersmaken domineras av en rostad bitterhet. Detta är en puböl i min smak. Man kan dricka utan att anstränga sina sinnen allt för mycket. Ett sällskapsöl.

st_peters_cream_stout_detalSt Peter’s Cream Stout

Givetvis kan man dricka denna öl i sällskap men den har lite mera komplexitet. Aromen innehåller givetvis bränd malt men även mera humle, lite mörk syrlig bröd och aningen av rök. Smaken balanseras med kaffe, bitter choklad och lite, lite mandelmassa. Fortfarande svart, liten skumkrona, lätt kropp och hög hinkabilitet. Vilken är då bäst, tja. Båda är bra och vilken jag skulle välja hänger på humöret.

En reaktion på ”St Peter’s Cream Stout och Dragonhead Stout

Kommentera

