Bra karl reder sig själv

Ni känner till det där om tingens förbannelse, Murphy’s Lag o.s.v. Själv hade jag räknat med att på något vis kunna krångla till mig en tur ned till Göteborg, Järnbiskopen och Porterveckan. Primärt var jag sugen på morgondagens beermakerdinner men den brann inne tidigt och sjuka barn minskar nu chansen till nedfärd radikalt. Men som rubriken lyder, bra karl reder sig själv och eftersom jag har en större hög svarta öl (Även på Bishops Arms så tänjer man rejält på begreppen och handhar andra svarta öl än porter) så får jag väl dra igång en egen portervecka.

Carnegie PorterVad kan då bli mera naturlig att börja med än Carnegie Porter. Denna öl som lovsjungits av Michael Jackson, exporterats världen över, lagrats i svenska källare sedan länge, bryggs efter recept från 1836 ähh, jag får nog ta och kolla upp detta men enligt flaskan så är receptet från porterbryggeriet i alla fall.

Jag valde att prova både starkportern på 5,5% och ICA-varianten på 3,5% För att riktigt röra till provningen valde jag att ta fram en flaska av den starkare från 2006. Jag öppnade först den äldre, starkare varianten och gick och smuttade på denna medan jag lagade maten. Kokt potatis, stuvade morrötter och Lithells varmkorv. Bangers och Mash fast utan mashen så att säga. Jag provade lagrad Carnegie i en vertikalprovning för drygt ett år sedan och konstaterade redan då att en lagrad sådan knappast gör sig bäst till mat. Denna erfarenhet gjorde jag om nu så drygt halva flaskan blev stående till efter maten. Sötman var påtaglig och ölen har tappat när nog allt av sin friskhet. Carnegie är en relativt söt öl att börja med men lagringen har tagit bort mycket av humlebeskan men även de rostade tonerna.

Till maten öppnade jag istället 3,5%-varianten. Detta är en öl jag gärna dricker till maten. Jag har smugit med en dylik vid jul ibland i lättölsbacken och jag gillar verkligen att den smakar lite mera friskt/beskt. Givetvis är det en tunnare öl än starkölen och som komplement till mat tjänar den nog på detta. De rostade tonerna kommer fram bättre då.

Efter maten återgick jag till resterna av min halvlitersflaska och smuttade på detta ihop med en liten bit choklad. Nja, det borde givetvis ha varit en kladdkaka eller något dylikt men i brist på detta fick en liten bit choklad duga. Jag valde dock att spara det sista i flaskan så ska jag försöka göra mig lite portertryffel imorgon.

En reaktion på ”Bra karl reder sig själv

Kommentera

