Koka dina kräftor i veteöl

koka kräftor

Är du trött på traditionella kräftkok? Nyfiken på lite andra smaker och då givetvis smaker av öl? Pröva att koka dina kräftor i veteöl. Följande recept är långt ifrån färdigutprövat men det visade sig ganska lovande enligt mig. Jag tycker inte att man behöver ersätta det traditionella kokandet med salt och dill som de dominerande smakgivarna utan se det hela som ett komplement och ett område att utforska.

Jag gjorde som följer

3 dl veteöl
1 liter vatten
En halv gul lök
två vitlöksklyftor

Löken hackades och frästes i olja i grytan som jag senare skulle använda för kokandet. När den gula löken började bli lite glansig tillsattes cirka 1 dl av veteölen som fick reduceras in i löken till halva volymen. Där efter tillsattes resten av veteölen och vattnet. När allt kokade igen lade jag i kräftorna. Koka cirka 7 minuter och låt kräftorna kallna i spadet.

Att hävda att de veteölskokta kräftorna gjorde succé vid kräftskivan vore att överdriva men det smakade definitivt inte otrevligt. Lite tama smaker som behöver kompletteras. När jag kokar nästa gång kommer jag använda mera veteöl eller ev. någon annan typ av öl. Kanske en brown ale, alt eller stout. Dessutom kan jag tänka mig att använda mera kryddor än bara lök. Kanske lägga i en hel lök med kryddnejlikor instuckna, cayennepeppar, ingefära eller något annat som faller mig in.

2 reaktioner på ”Koka dina kräftor i veteöl

  1. Jag har satsat på att förfina lagen till kräftorna (havskräftor i och för sig). Har hamnat på en platå där jag är ganska nöjd, lagen är gjort på porter, socker, salt, dillkronor, dillfrön och kummin.

    Den blir enkel och trevlig. Spännande att tillsätta ölen i koket, som man kan göra med mycket fördelaktigt resultat med musslor. Jag ska följa detta äventyr!

    Daniel

  2. Det är från musslelkok som jag har inspirerats till receptet och viljan var att få fram något som inte smakade dill och salt. Det senare lyckades jag verkligen med men det behövs arbeta med receptet. Tyvärr är Simonstorp och Östergötland långt ifrån Falköping så det blir troligen inte flera försök i år.

Kommentera

