Jag hittade en ny choklad – Cavalier

logo_Cavalier_BBC_1_.comJag har ingen aning om hur länge som ICA har haft just denna i sitt sortiment men jag upptäckte den idag och försåg mig med två varianter, Milk och Dark. Milk är givetvis en typ av mjölkchoklad och personligen tycker jag att Marabou är svårslaget på denna punkten men här är en choklad som gör den tronen värdig. Problemet för Cavalier är priset i den jämförelsen. Jag gav 13.90 kr för 44 gram men då får man en produkt som säger sig vara hälsosamare ”än vanlig choklad”. Hur det är med den saken kan jag inte avgöra med båda två innehåller lite mera tveksamma ämnen som sojalecitin och ospecificerat arom medan den osötade Cavalier dessutom givetvis innehåller maltitol, ett sötningsmedel.

ladan med cavalierHur smakar de? Milk är mjuk och len som en barnrumpa och har en finkornigare konsistens jämfört med vår svenska storsäljare. Lite mera chokladkänsla och drag åt pralinhållet. Bortsätt från pris och innehållsdeklaration så vinner den över Marabou.

Dark ska då vara lite mera av en bit till kaffet-choklad och har en chokladhalt på 55%. Vid denna kakaohalt så blir det sällan så här strävt som denna visare upp. Smaken är enkel och utan antydan till fruktighet eller nötighet. Det är liksom kakao och inget annat.

Slutsumeringen blir att det var roligt att få testa ett nytt märke men jag tror inte att jag köper någon av deras övriga produkter. Det finns bättre och mera prisvärd choklad.

En reaktion på ”Jag hittade en ny choklad – Cavalier

Kommentera

