Jolly Pumpkin Bam Bière, midsommarens ölprovningar forts…

Bam biereDetta var min första öl från Jolly Pumpkin Artisan Ale och det var med en viss förtjusning och förväntning jag öppnade flaskan. Jag vet inte riktigt varför men jag hade hög förväntningar helt enkelt. Egentligen hade jag tänkt att dricka den till sillen mitt på dagen men eftersom jag var relativt ensam om att gilla de spontanjästa ölen så dröjde det till fetaostsaalladen, den grillade fläskfilen och fetaostfyllningen innan den öppnades. Den hade säkerligen passat bättre ihop med ölen för här var den aningen för tunn i kroppen (nja, ganska så mycket faktiskt).

En disig, gyllene (gulaktig) öl med ett väldigt vit skum. Aromen är lätt syrlig, grafruktig med en rejäl humleton. Smaken ÄR RIKTIGT TORR som anstår en saison och detta torra gör att ölen inte riktigt passade till grillat men hade säkert passat utmärkt till sill. Eftersmaken har ett kraftigt bett i beskan.

Kommentera

