Ölkalender

Jag skulle behöva eran hjälp. Jag tänkte att jag skulle försöka skapa en lite ölkalender. Själv har jag några datum som jag försöker hålla med det finns säkerligen flera som man borde högtidlighålla. Fyll gärna på med flera via kommentarrutan. Om det kommer in lite kommentarer så ska jag sätta ihop en egen sida för det lite senare. Här är mina förslag hur som helst.

Lunator – Första fullmånen för året
Belhaven Wee Heavy – 25 januari (kan duga med något annat skotskt)

Gouden Carolus Cuvée van de Keizer – 24 februari

Salvator – Annandag påsk
Någon slags maibock – sista onsdagen i april, eller 1 maj

Thomas Hardy’s Ale – 2 juni

Samichlaus – 6 december
Solsticé – vintersolståndsdagen

4 reaktioner på ”Ölkalender

  1. knutalbert: Du menar exmpelvis att man tar och dricker en St Peter’s Cream Ale den 29 juni. Jag tror i alla fall att det är den dagen då katolikerna firar St Peter. Men vilka mera helgon kan man koppla ihop?

    P.s. har du sett att jag ändrar bilden i huvudet lite nu och då?

  2. Michael Jacksons Stora ölboken har på sidorna 28-29 en ”Almanacka för ölfantaster” med många bra skäl att korka upp från januari till december.

  3. Jag plockade Salvator, majbock och Samichlaus från den boken men sedan handlade det mera om tema, ölfestivaler o.s.v. tyckte jag och inte specifika datum och specifika ölsorter. Kom gärna med flera förslag.

Kommentera

