I år blev det julöl på julaftonen

Jag hoppas att julen har varit skön med många fina, kluckande klappar. Själv har jag haft en fin julhelg med mat, klappar, glada barn, lite eftertanke allt i en salig blandning. Till skillnad mot tidigare år så blev det lite starköl till julmaten mitt på julaftonen. Tre olika öl avsmakades, den lena, lättsam Åbro Sigil, den kantiga och lite beska Tomte samt den helt perfekta Julens Budbärare. Nu hade jag fördelen att kunna dricka lite av varje hela tiden och konstaterar snabbt att den mjuka Åbron passar bra överallt på julbordet men den känns mest som ett säkert kort inte som något revolutionerande. Tomte var första smakningen på två år och jag upplevde den som allt för kolsyrig vilket man delvis löser genom att skvimpa runt i glaset med drycken och bitvis lite väl besk. Beskan tycker jag gör sig himmelskt till den traditionellt inlagda sillen med syrlig lag. Passar även bra ihop med de rökta godsakerna. Däremot blev den för mycket till Janzon, köttbullarna och det andra småvarma. Sedan är jag ju tokpartisk vad det gäller Julens Budbärare eftersom jag har varit med och bryggt den men porter är och förblir en favorittyp av öl. Min provsmakning visar att julbordet faktiskt inte behöver en öl (om man inte nöjer sig) utan gärna ska ha flera olika öl till olika delar. Senare på kvällen, när barnen hade somnat in var planen att smutta på en Thomas Hardy’s Ale eller en Stone Imperial Stout men båda finns kvar nere i källaren.

julens-budbarare

Kommentera

