Old Pulteney 12y

Med sina 329 kronor hör Old Pulteney till en av Systembolagets billigaste maltwhisky. Detta till trotts rankar jag den väldigt högt och det finns ofta hemma av den. Flertalet andra sorter är bättre men ändock så fyller den sin plats i spritförrådet. Jag gillar att den inte är helt dominerad åt något håll. Värmen finns där som en medicinal ton, lite fruktig i aromen. Något sötare i smaken, russin, fruktig och med en medellång eftersmak som är denna whiskys största tillgång. Den är inget som jag plockar fram vid högtidliga tillfällen utan snarare som motivering vid disken eller som avslutning på en trevlig dag.

Sedan blir den inte mindre bra av mina trevliga minnen till den. Det var med ett par centiliter Old Pulteney som jag avslutade dagen framför den sprakande brasan på Bjertorps slott ihop med min fru på vår första helg utan barnen. Ett annat minne är de få centilitrar som jag hade med mig ut till Gudhems klosterruin. Att sitta där och fundera på hur destilationskonsten utvecklades i klostren från medicinal till mestadels nöjsam dryck.

3 reaktioner på ”Old Pulteney 12y

  1. En av de absolut godaste whisky jag någonsin smakat. Mild, inte så rökig och en härlig eftersmak. Kan verkligen rekommenderas.

  2. Det släpptes en specialbuteljering igår (15 augusti 2009) en G&M som har slutlagrats på Sauternes-fat. Man blir lite av vin expert på köpet med alla dessa slutlagringar. 645:- ligger den på. Jag tvivlar på att den håller samma prisvärdhet som standardflaskan men jag skulle ändå gärna köpa en flaska.

Kommentera

