Några pubar till som jag rekommenderar

Två av de mera lästa inläggen på min blogg är förslagen på pubar i London. Jag satte ihop någon slags personlig tio-i-topp lista och de flesta av dessa ligger kvar på min lista men många andra har tillkommit. Så istället för att peta bort någon så lägger jag till ytterligare några pubar till här.

The Victoria (10A Strathearn Place, Paddington)
The Victoria är en relativt ordinär Fuller’s pub. Fuller’s på fat och litet utbud flaskor. Jag skulle önska att det fanns mera av Fuller’s egna öl på flaska men det är ju faten som dominerar. Varför tar jag då med puben? Den är vacker, den är trevlig, har bra pubmat och den ligger i Bayswater. Det kan vara värt att gå ett par kvarter längre om du nu bor i detta området och komma bort från de mindre bra pubarna om man nu inte vill ta sig längre bort till någon av de mera ölinriktade pubarna.

The Cleveland Arms (28 Chilworth Street, Lancaster Gate)
Om nu The Victoria har ett lite statiskt utbud och förtjänade sin plats genom välordning, trivsel och läge så kommer Cleveland Arms med genom sitt varierande fatutbud och sin charm men ett varningen ord. Om ni inte är vrålhungriga så välj något annat ställe för mat. Det ser bra ut på menyn på svarta tavlan men när bartendern tog fram matlådorna ur frysen så insåg vi var klockan hade ställts. En localpub mitt i Bayswater, liten, lite ruffig och trevlig samt som sagt var fyra varierande pumpar och ofta hantverksöl från London.

Euston Tap (190 Euston Road)
För den inbitne ölnörden. Inget stort ställe vill jag lova. Utifrån känns det som en före detta vaktkur eller dylikt. Visserligen en stor och pampig sådan men icke desto mindre (eller kanske större). Väl inne så blir upplevelsen så mycket större. 20 kegs, 8 cask och så tillkommer det flasköl också. Jag har ingen aning om storlek eller variation på urvalet för jag har fortfarande inte vid något av mina besök hunnit igenom alla pumparna och känt något behov av att gå in på flaskorna. Det finns en lite spiraltrapp upp till övervåningen och de sittplatser som finns där. Det är väldigt avskalat och gemytet sitter i personalens kunnande, bemötande och de öl som de serverar. Om vädret tillåter så kan man sitta utanför och titta på folklivet. Man kan även kliva över till The Cider Tap, ett liknande etablissemang som jag precis som flaskölen aldrig har lyckats undersöka.

The Black Lion (2 South Black Lion Lane, Hammersmith)
Det kanske har det framgått att jag inte bara gillar brittisk öl utan det mesta brittiskt och då inte minst sådant som har med pubar att göra. Utmed floden om man går till eller från Fuller’s bryggeri från Hammersmith tunnelbanestation så ligger det svarta Lejonet. Det är inte en riktig river side pub utan ligger ett ordinärt stenkast ifrån.
Ölen är okej, Thwaites, Fuller’s, Theakston och nu och då något mindre lokalt bryggeri. Det är dock något helt annat som drar mig hit, nämligen deras Skittles Alley. Ett klassiskt pubspel som definitivt skulle må bra av en återkomst. Eftersom det behövs en lite större yta så är det många pubar som har valt att ta bort banan till förmån för mera sittplatser eller kanske en TV-apparat.. Kortfattat kan man beskriva spelet som ett slags bowling. Det finns skillnader, man ställer upp käglorna själv, det är bara nio käglor och i den variant som jag har lärt mig så rullar man klotet tre gånger. Om man på gång ett eller två slår ner kloten så får man resa upp alla och fortsätta. Maxpoängen ligger således på 27 poäng per omgång och man kan välja att spela fem, sju eller tio omgångar. Flest poäng vinner. Lokala regler har ofta som första regel att spelarna måste vara överens om reglerna innan man börjar för det finns massor av varianter.

 

Lämna en kommentar